Fiat Ducato

Roest bij Fiat Ducato
De Fiat Ducato is een van de populairste basisvoertuigen voor campers in Europa. Of u nu een buscamper bezit of een volledig uitgeruste alkoofcamper: de Ducato is geliefd om zijn betrouwbaarheid, rijcomfort en ruime indelingsmogelijkheden. Maar er zit een keerzijde aan dit succesverhaal: roest. En die kan, als u niet oppast, stilletjes aan uw camper vreten.
Waar roest de Fiat Ducato het vaakst?
Roest bij een Ducato komt helaas niet zelden voor. Zeker modellen van vóór 2007, dus de eerste en tweede generatie – kampen vaak met roestproblemen aan:
● Dorpels en instapdrempels: Vooral van binnenuit door vochtophoping onder kunststof kappen.
● Wielkasten en spatbordranden: Steenslag en opgespat vuil tasten de rand aan.
● Chassisbalken en kriksteunen: Holle kokers zonder adequate drainage waar vocht zich opstapelt.
● Accubak en vloerbalken: Met name bij campers die zelden worden gewassen aan de onderzijde.
● Raamomlijsting en kitnaden: Slechte afdichting kan leiden tot vocht tussen de platen.
● Dakgoot en overgang cabine/camperopbouw: Zeker bij slecht afgewerkte ombouw kunnen roestplekken ontstaan.
Bij nieuwere Ducato’s (X250/X290 vanaf 2007) is de roestbescherming verbeterd dankzij verzinkte carrosseriedelen. Toch zien we ook daar beginnende roest bij onderbroken laklagen, zoals onder steenslag, en bij de bekende vuilvangers onder kunststof instapplaten.
Waarom roest de Fiat Ducato zo snel?
Roest is een chemisch proces waarbij vocht, zuurstof en metaal elkaar vinden. Helaas biedt het ontwerp van de Ducato meerdere kansen voor dit trio:
● Holle ruimten zonder coating of afwatering
● Kunststof delen waar vuil onder blijft zitten
● Slijtage van lak door steenslag of montagefouten
● Verkeerde afvoer van regenwater bij vroege X250-modellen
● Zilte lucht of pekelresten bij kust- of wintergebruik
Roest begint vaak onzichtbaar. Een klein blaasje onder de lak? Een donker plekje bij de instap? Dat kan het begin zijn van een veel groter probleem.
Voorkomen is goedkoper dan lassen
Een roestplek uitslijpen en lassen kost al snel honderden euro’s, laat staan als het om een dragend deel gaat. Daarom is een preventieve behandeling dé verstandige keuze. Bij Dinitrol Stam behandelen wij uw Fiat Ducato volgens een meerlagig systeem:
● Grondige inspectie van alle risicopunten
● Reiniging van de onderzijde en holle delen
● Holle-ruimtebehandeling met Dinitrol ML – een kruipende, vochtverdrijvende wax
● Sealer-waxlaag in naden, deuren en chassis
● Slijtvaste bodembescherming met Dinitrol Metallic (tegen steenslag en pekel)
Herkent u roest? Laat het beoordelen
Ziet u bruine vlekken, bobbeltjes of krassen in de lak? Of is uw camper in de winter op pekelwegen geweest? Wacht dan niet tot het te laat is. U kunt vrijblijvend bij ons langskomen voor een visuele inspectie. Samen bepalen we wat nodig is: van een eenvoudige waxbehandeling tot volledig conserveren van chassis, dorpels en opbouw.
Met rust in uw hoofd op pad
Een Fiat Ducato is gebouwd voor vrijheid. Maar die vrijheid houdt alleen stand als de basis in topconditie blijft. Wilt u jarenlang zonder zorgen blijven reizen, kamperen en genieten? Kies dan voor zekerheid. Kies voor roestbescherming van Dinitrol Stam. Maak vandaag nog een afspraak voor inspectie of behandeling. Dan blijft roest waar hij hoort: buiten de deur.
bell ons
(0251) 22 35 10